Betaalde facturen

Wat kost jouw energie bij Fluvius?

Hier vind je een overzicht van de mogelijke tarieven die voor jou kunnen gelden. Daarbij geven we ook een woordje uitleg over het capaciteitstarief, een onderdeel van het standaard nettarief, dat op 1 januari 2023 werd ingevoerd.

Het standaardtarief

Wat is het standaardtarief?

Wanneer je klant bent bij Fluvius voor elektriciteit en/of aardgas rekenen we het standaard tarief aan. De overheid legt deze tarieven vast. Het standaard tarief is iets duurder dan de gemiddelde tarieven van de commerciële energieleveranciers

Het standaardtarief

Wat is het capaciteitstarief?

Je energiefactuur bestaat uit verschillende onderdelen. 7% van je factuur betaal je om de energienetten te gebruiken (situatie oktober 2022). Dat is het ‘nettarief’. Dat nettarief berekenden we tot eind 2022 op basis van hoeveel energie je had verbruikt. Vanaf 1 januari 2023 berekenen we het nettarief gedeeltelijk op een andere manier:

  • een klein deel hangt af van je totale verbruik,
  • het grootste deel hangt af van je gemeten maandpiek. Gebruik je veel elektrische toestellen tegelijk? Dan is je maandpiek hoog en betaal je meer voor dezelfde stroom. Dat is het capaciteitstarief.

Wie betaalt het capaciteitstarief?

Iedereen in Vlaanderen, behalve beschermde klanten die recht hebben op het sociaal tarief.

Hoe berekenen we het capaciteitstarief?

Capaciteitstarief - kwartiervermogen
Capaciteitstarief maandpiek
Capaciteitstarief - gemiddelde maandpiek
Kwartiervermogen:

Tijdens een kwartier zijn er hogere of lagere pieken. Per kwartier wordt het gemiddelde berekend.
Maandpiek:

Het hoogste kwartiervermogen per maand.

 
Gemiddelde maandpiek:

Elke maand wordt het gemiddelde van de laatste 12 maandpieken berekend.
 

 

  • Heb je een digitale meter? Je maandpieken bepalen hoeveel je betaalt.
  • Heb je een klassieke meter? We rekenen een vast bedrag aan op basis van een minimumpiek van 2,5 kW en je betaalt meer voor je verbruik.
  • Ben je beschermde klant en geniet je het sociaal tarief? Je betaalt geen capaciteitstarief.

Hoe wordt het capaciteitstarief aangerekend?

Voor niet Prepaid-klanten

Je betaalt een deel van de netkosten op basis van je piekverbruik. Dat is het capaciteitstarief.

  • Heb je een digitale meter?
    Met een digitale meter betaal je het grootste deel van de netkosten op basis van je piekverbruik en een klein deel op basis van je verbruik. De basis is de gemiddelde maandpiek.
    Check je huidige kwartierwaarden en piekverbruik op Mijn Fluvius. Je kan binnenkort ook je maandpiek in één oogopslag zien.
  • Heb je nog een klassieke meter?
    De klassieke meter kan geen pieken meten. Daarom werken we met een gemiddelde piek van 2,5 kW. Bovendien rekenen we ook een kost per kWh aan. Opgelet, deze kost per kWh is hoger dan bij een digitale meter. Je verbruikt dus best zo weinig mogelijk elektriciteit.

Voor Prepaid-klanten

We rekenen het capaciteitstarief dagelijks aan. We nemen de laatst gekende maandpiek. Dat is meestal de gemiddelde maandpiek van de vorige maand. Er wordt altijd minimaal 2,5 kW aangerekend.

Voorbeeld:
  • Gemiddelde maandpiek 15/10 = 3,8 kW
  • Prijs netbeheerder = 40 euro per kW/jaar (louter indicatief)

Capaciteitstarief november: (40/360)*3,8 kW = 0,42 euro


De gemiddelde maandpiek kan je bekijken op Mijn Fluvius.

Het sociaal tarief

Wat is het sociaal tarief?

Elektriciteit en verwarming zijn basisbehoeften. Daarom voorziet de energiewetgeving een aantal maatregelen die ook de meer kwetsbare mensen helpt en hen de levering van aardgas en elektriciteit verzekert.
Het sociaal tarief is zo’n maatregel. Het is een elektriciteits- en/of aardgasprijs die lager is dan het normale tarief. Elke leverancier moet jou deze prijs automatisch aanrekenen als je daar recht op hebt. Het sociaal tarief is overal in België hetzelfde.
Om in aanmerking te komen voor het sociaal tarief moet je aan specifieke voorwaarden voldoen. Die worden door de federale overheid bepaald. Zij laat ons weten welke klanten recht hebben op toepassing van het sociaal tarief voor elektriciteit en aardgas, en voor welke periode. Het kan ook zijn dat je ons zelf nog een attest voor 2023 moet bezorgen. Wij passen het sociaal tarief dan toe op je facturen of kennen het toe via het Prepaid-portaal.