Veelgestelde vragen

Tegen welk tarief betaal ik mijn energie? Wat zijn het noodkrediet en het beperkt vermogen? Een antwoord op de veelgestelde vragen over Prepaid.

Headset helpdesk

Fluvius als leverancier

Wanneer je schulden hebt bij een commerciële leverancier, dan kan die beslissen om niet langer energie aan jou te leveren en het contract te verbreken. Fluvius, als sociale leverancier, neemt dan automatisch de levering van elektriciteit en/of aardgas over, zonder dat je daarvoor een contract moet tekenen. Voor elektriciteit zal Prepaid, betalen vóór gebruik, onmiddellijk voor jou worden geactiveerd. Dit is verplicht. Om gebruik te maken van Prepaid, heb je een digitale meter nodig. Fluvius komt deze gratis plaatsen. Voor aardgas ontvang je van Fluvius maandelijks een tussentijdse factuur. Heb je problemen om ook bij Fluvius die maandelijkse factuur te betalen, dan kan je kiezen voor Prepaid.

Ja. Het gebruik maken van Prepaid vormt geen belemmering om te veranderen van leverancier. Er zijn wel enkele voorwaarden aan verbonden:

  1. Je hebt geen openstaande schuld meer bij Fluvius.
  2. Je hebt een contract getekend bij een commerciële leverancier.

Op het moment dat je nieuwe contract start, brengen we alles voor je in orde. Prepaid wordt automatisch gedeactiveerd. Jouw digitale meter werkt dan opnieuw als een gewone digitale meter.

Prepaid

Dankzij Prepaid blijf je bewust van je energieverbruik. Het zet je ertoe aan energie te besparen, waardoor je vermijdt dat schulden oplopen. Om redenen van schuldbeheersing zijn klanten vaak zelf vragende partij om over te stappen naar Prepaid. Daarnaast verplicht de huidige wetgeving om prepayment te activeren bij klanten met betalingsmoeilijkheden.

De activatie van Prepaid is gratis. Je hebt echter wel een digitale meter nodig om gebruik te maken van deze dienst. Fluvius plaatst de digitale meter gratis.

Is je saldo volledig opgebruikt, maar komt een betaling wat ongelegen? Dan verbruik je automatisch verder op een noodkrediet van 85 euro voor elektriciteit of 85 euro voor gas. Daarmee kan je tijdelijk gewoon elektriciteit of gas blijven gebruiken tot je een betaling hebt uitgevoerd.

Let op! Het noodkrediet is niet gratis. Het deel van het noodkrediet dat je hebt gebruikt, vul je bij je volgende betaling(en) weer aan. Zo staat je noodkrediet weer klaar als je het nog eens nodig hebt. Zodra je noodkrediet gebruikt, verandert de kleur van je saldo van oranje naar rood op mijn.fluvius.be/prepaid, prepaidbasic.fluvius.be of de app Fluvius Prepaid. Je krijgt dan een melding hoeveel je nog kan verbruiken voordat je stroomafname (elektriciteit) wordt beperkt of je meter wordt afgeschakeld.

Wil je via sms of e-mail verwittigd worden wanneer je saldo minder dan 20 euro (of een bedrag naar keuze) bedraagt? Stel je instellingen dan zo in op mijn.fluvius.be/prepaid.

Je kan je saldo raadplegen door te bellen naar het gratis nummer 0800 95 608. Dit nummer is 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 beschikbaar. Hou je referentienummer bij de hand. Dit zijn de laatste 13 cijfers van de EAN-code op de sticker op je digitale meter. Vind je het referentienummer niet? Bel ons op het nummer 078 35 35 34.

Heeft je commerciële energieleverancier je contract voor elektriciteit en/of aardgas opgezegd? Dan wordt Fluvius automatisch jouw ‘sociale leverancier’. Zo kan je toch nog energie gebruiken. Voor elektriciteit wordt Prepaid onmiddellijk voor jou geactiveerd. Dit is verplicht. Voor aardgas wordt Prepaid geactiveerd wanneer je ook bij Fluvius een betalingsachterstand hebt opgebouwd of wanneer je daar zelf voor kiest. Je betaalt dan de energie die je gaat gebruiken op voorhand.

Meer info op prepaid.fluvius.be.

Bij de ontwikkeling van de digitale meters waren de bescherming van je privacy en de beveiliging van je gegevens een topprioriteit. Alle signalen die vanuit de digitale meters vertrekken of erin aankomen gaan door een beveiligde ‘tunnel’ en zijn versleuteld. Er is ook een authenticatie nodig om cijfergegevens te kunnen koppelen aan je adresgegevens. De technologie die we daarvoor gebruiken is vergelijkbaar met die van de elektronische identiteitskaart of online bankieren. Zo zijn en blijven je gegevens bijzonder sterk beschermd.

078 35 35 34 (ma-vr 8 tot 20 uur, za 9 tot 13 uur)

  • Vragen over jouw Prepaid-portaal (registreren, voorkeurinstellingen aanpassen, algemene werking)
  • Algemene vragen over de werking van je digitale meter
  • Opvragen ‘gestructureerde mededeling’ voor cashbetaling bij postpunt of postkantoor Bpost
  • Opvragen referentiecode
  • Vragen over oplaadpunten

Prepaid-lijn

0800 95 608 (gratis)

  • Je saldo raadplegen
  • Info laatste betaling
  • Raadplegen eventueel opgebouwde schuld

mijn.fluvius.be/prepaid

  • Betaling uitvoeren
  • Je saldo en verbruik raadplegen
  • De aflossing van eerder opgebouwde schulden opvolgen
  • Je persoonlijke gegevens nakijken of wijzigen
  • Persoonlijke meldingen instellen

Prepaidbasic.fluvius.be of de app Fluvius Prepaid

  • Betaling uitvoeren
  • Je saldo raadplegen

Activatie Prepaid

Heeft je commerciële leverancier het contract met jou verbroken (en vind je niet tijdig een andere leverancier); dan neemt Fluvius automatisch de levering van elektriciteit en/of aardgas over. Voor elektriciteit wordt Prepaid onmiddellijk voor jou geactiveerd. Dit is verplicht. Voor aardgas ontvang je van Fluvius maandelijks een tussentijdse factuur. Prepaid voor aardgas wordt geactiveerd:

  • als je kiest om te betalen vóór gebruik
  • als je schulden opbouwt bij Fluvius, want dan is Prepaid verplicht.

Na de plaatsing van de digitale meter activeren we de dienst Prepaid vanop afstand. We moeten eerst de nieuwe meter toevoegen in onze systemen. Dit kan tot 2 weken duren. 
Geen zorgen, je valt niet zonder energie. Je ontvangt een startkrediet van €20. Dit krediet is niet gratis, maar betaal je automatisch terug via je betalingen. 
Je zal een afrekening ontvangen voor je verbruik sinds je laatste (jaar)afrekening (of start van je contract) tot het moment van de activatie van Prepaid. Hierbij houden we rekening met de betalingen die je hebt uitgevoerd en ook met eventuele openstaande schulden. 
We maken een Prepaid-account aan voor jou. Van zodra dat is gebeurd, kan je een eerste betaling doen. Dat kan online op mijn.fluvius.be/prepaid of prepaidbasic.fluvius.be. Of via onze app Fluvius Prepaid.

Lees hoe je een betaling kan doen.

Prepaid is voor klanten van de sociale leverancier sinds 1 juli 2022 verplicht voor elektriciteit. Voor aardgas heb je wel nog de vrije keuze, tenzij je schulden maakt.
Kom je in aanmerking voor Prepaid, dan activeren we zo snel mogelijk Prepaid voor elektriciteit en/of aardgas. Nadien maken we voor jou een Prepaid-account aan. 
Je krijgt dan een startkrediet van 20 euro. Zo val je niet zonder energie! Het startkrediet is niet gratis.
Je betaalt het later terug via je Prepaid-saldo.

Wil je graag meer informatie? Bekijk dan zeker dit filmpje!

Externe video URL

Nadat we Prepaid hebben geactiveerd, maken we voor jou een Prepaid-account aan. Dat kan een paar dagen tot 2 weken duren. Je krijgt een eerste brief nadat we Prepaid hebben geactiveerd. Nadat je Prepaid-account is aangemaakt, krijg je een tweede brief of e-mail. Vanaf dan kan je een eerste betaling doen.

Je kan dit opvolgen op mijn.fluvius.be/prepaid, op Prepaid Basic of op de app Fluvius Prepaid.

Nadat we Prepaid hebben geactiveerd, krijg je een persoonlijke Prepaid-code. De code begint met de letter P, gevolgd door 8 cijfers en letters (P-XXXX-XXXX). Je kan deze code niet wijzigen! Je hebt de code nodig in volgende situaties:

  1. Na registratie op mijn.fluvius.be/prepaid kan Prepaid je gegevens niet ophalen. Je hebt een extra identificatie nodig. Vul dan de Prepaid-code in en je postcode.
  2. Wil je inloggen op prepaidbasic.fluvius.be of op de app Fluvius Prepaid? Dat kan eenvoudig met je Prepaid-code en je postcode.

Bekijk hier het verschil tussen mijn.fluvius.be/prepaid, prepaidbasic.fluvius.be en de app Fluvius Prepaid.
 

Externe video URL

Je kan je Prepaid-code opzoeken op mijn.fluvius.be/prepaid bij je Prepaid-instellingen.

Heb je geen toegang tot mijn.fluvius.be/prepaid? Bel naar 078 35 35 34.

Prepaid code

Mijn digitale meter is uitgeschakeld

Zie je dit symbool op je elektriciteitsmeter? Dan heb je heb je geen elektriciteit meer.
Dit kan twee oorzaken hebben:

 

  • Je meter is uitgeschakeld, omdat je saldo is opgebruikt. Of
  • Je meter is uitgeschakeld omdat je het beperkt vermogen hebt overschreden.

Lees hier wat je moet doen

Zie je dit symbool op je aardgasmeter?

Dan heb je geen aardgas meer.
Lees hier wat je moet doen.

Verbruik en factuur

Jouw Prepaid-saldo wordt elke dag aangepast op basis van jouw dagelijks verbruik. Dit verbruik is de energie die je werkelijk afneemt van het net. Enkel de energie die je verbruikt terwijl je zelf opwekt, wordt niet aangerekend. Op dat moment zal je saldo nauwelijks dalen. Voor de opgewekte energie die je niet hebt gebruikt en dus geïnjecteerd hebt op het net, ontvang je bij de sociale leverancier geen vergoeding. Dat kan alleen bij een commerciële leverancier.

Ja. Het sociaal tarief is ook geldig bij Prepaid.

We geven het vermogen weer van de meest gebruikte huishoudtoestellen op onze pagina met tips.

Omdat het vermogen verschilt van merk tot merk, vermelden we het laagst en hoogst mogelijke vermogen. Je vindt het exacte vermogen op je toestel zelf.

Je voert betalingen uit tegen de prijs van dat ogenblik. Na je betaling zie je het bedrag op mijn.fluvius.be/prepaid.

Meer info over wat je energie kost bij Fluvius.

Je digitale meter voor elektriciteit werkt met dag- en nachttarief. Afhankelijk van waar je woont, geldt het dagtarief op weekdagen van 6 tot 21 uur of van 7 tot 22 uur. Het nachttarief is goedkoper en geldt tijdens de andere uren en in het weekend.

Meer info over het dag- en nachttarief vind je hier.

Tip: wil je weten hoe je energie kan besparen in jouw woning? Met een Prepaid heb je recht op een gratis energiescan. Er komt dan een energiedeskundige bij je langs om kamer per kamer te bekijken hoe je zuiniger kan omspringen met energie.

Vraag je gratis energiescan hier aan.

Let op: de tarieven voor elektriciteit en aardgas zijn goedkoper bij de commerciële leveranciers. Daarom sluit je het best zo snel mogelijk opnieuw een contract af met een commerciële leverancier. Enige voorwaarde is dat je geen schulden meer hebt bij Fluvius. Je vindt een overzicht van alle commerciële leveranciers op www.vreg.be. Daar kan je ook de V-test doen om de goedkoopste energieleverancier te vinden. Geen internet? Bel de Vlaamse infolijn op het nummer 1700.

Wanneer je je energiefacturen ontvangt van Fluvius en Fluvius dus jouw sociale leverancier is, dan wordt het standaard tarief aangerekend. Ben je een beschermde klant? Dan heb je recht op het sociaal tarief.

Meer over het standaard en sociaal tarief.

Prepaid-saldo

Is je saldo volledig opgebruikt, maar komt een betaling wat ongelegen? Dan kan je je noodkrediet van 85 euro (elektriciteit) of 85 euro (aardgas) gebruiken.    
Het noodkrediet is niet gratis. Bij je volgende betaling vul je eerst je noodkrediet (helemaal of gedeeltelijk) weer aan en dan je saldo. Zo staat je noodkrediet weer klaar als je het nog eens nodig hebt.

Voorbeeld 1: je saldo staat op – 20 euro (je hebt dus 20 euro van je noodkrediet gebruikt). Betaal je 50 euro, dan vul je eerst 20 euro van je noodkrediet weer aan en komt de overige 30 euro bij je saldo.

Voorbeeld 2: je saldo staat op – 80 euro (je hebt dus 80 euro van je noodkrediet gebruikt). Betaal je 50 euro, dan wordt 35% van je betaling ( 17,5 euro) gebruikt voor je noodkrediet. 65% van je betaling (32,50 euro) mag je onmiddellijk verbruiken.

Zodra je het noodkrediet gebruikt, verandert de kleur van je saldo van oranje naar rood op mijn.fluvius.be/prepaid of prepaidbasic.fluvius.be of de app Fluvius Prepaid. Er staat ook een melding hoeveel je nog kan verbruiken voordat je stroomafname (elektriciteit) wordt beperkt of je meter wordt afgeschakeld.

Heb je het noodkrediet opgebruikt, dan wordt je stroom beperkt tot 10 ampère, als je daar recht op hebt. Je kan dan slechts een beperkt aantal elektrische toestellen tegelijk gebruiken, tot maximaal 2 300 watt. Het verbruik op 10 ampère is niet gratis: je moet het terugbetalen. Als je hebt aangeduid dat je berichten wil ontvangen, krijg je hiervoor een e-mail of sms.   
Kijk hoe je kan aanduiden dat je berichten wil ontvangen.

Beperkt vermogen
  • Gebruik geen toestellen die meer dan 2300 watt verbruiken.
  • Gebruik toestellen die veel verbruiken alleen als het echt nodig is. Laat die dan ook niet te lang werken.
  • Gebruik zo weinig mogelijk elektrische apparaten om te verwarmen.
  • Gebruik zo weinig mogelijk toestellen op hetzelfde moment.
  • Hou rekening met apparaten die altijd aanstaan, zoals een koelkast en diepvriezer.
  • Hou rekening met ‘sluipverbruikers’, zoals een radio- of televisietoestel in stand-bymodus.

Zodra je beschikbare saldo minder dan 20 euro bedraagt, verandert de kleur van je saldo naar oranje op mijn.fluvius.be/prepaid of prepaidbasic.fluvius.be of de app Fluvius Prepaid. Er verschijnt ook een boodschap over het noodkrediet.  
Als je hebt aangeduid dat je berichten wil ontvangen, krijg je hiervoor een e-mail of sms. Kijk hoe je kan aanduiden dat je berichten wil ontvangen.

Saldo Prepaid

Via mijn.fluvius.be/prepaid kan je jouw instellingen aanpassen. Je duidt dit aan via het schuivertje: staat het bolletje rechts en is het streepje groen, dan ontvang je een bericht via sms en/of e-mail. Je kan meerdere e-mailadressen invullen, maar slechts 1 gsm-nummer.
 

Prepaid instellingen