Veelgestelde vragen
Tegen welk tarief betaal ik mijn energie? Wat zijn het noodkrediet en het beperkt vermogen? Een antwoord op de veelgestelde vragen over Prepaid.
Fluvius als leverancier
Wanneer je schulden hebt bij een commerciële leverancier, dan kan die beslissen om niet langer energie aan jou te leveren en het contract te verbreken. Fluvius, als sociale leverancier, neemt dan automatisch de levering van elektriciteit en/of aardgas over, zonder dat je daarvoor een contract moet tekenen. Voor elektriciteit zal Prepaid, betalen vóór gebruik, onmiddellijk voor jou worden geactiveerd. Dit is verplicht. Om gebruik te maken van Prepaid, heb je een digitale meter nodig. Fluvius komt deze gratis plaatsen. Voor aardgas ontvang je van Fluvius maandelijks een tussentijdse factuur. Heb je problemen om ook bij Fluvius die maandelijkse factuur te betalen, dan kan je kiezen voor Prepaid.
Ja. Het gebruik maken van Prepaid vormt geen belemmering om te veranderen van leverancier. Er zijn wel enkele voorwaarden aan verbonden:
- Je hebt geen openstaande schuld meer bij Fluvius.
- Je hebt een contract getekend bij een commerciële leverancier.
Op het moment dat je nieuwe contract start, brengen we alles voor je in orde. Prepaid wordt automatisch gedeactiveerd. Jouw digitale meter werkt dan opnieuw als een gewone digitale meter.
Prepaid
Dankzij Prepaid blijf je bewust van je energieverbruik. Het zet je ertoe aan energie te besparen, waardoor je vermijdt dat schulden oplopen. Om redenen van schuldbeheersing zijn klanten vaak zelf vragende partij om over te stappen naar Prepaid. Daarnaast verplicht de huidige wetgeving om prepayment te activeren bij klanten met betalingsmoeilijkheden.
De activatie van Prepaid is gratis. Je hebt echter wel een digitale meter nodig om gebruik te maken van deze dienst. Fluvius plaatst de digitale meter gratis.
Is je saldo volledig opgebruikt, maar komt een betaling wat ongelegen? Dan verbruik je automatisch verder op een noodkrediet van 115 euro (elektriciteit) of 155 euro (gas). Daarmee kan je tijdelijk gewoon elektriciteit of gas blijven gebruiken tot je een betaling hebt uitgevoerd.
Zodra je het noodkrediet aanspreekt, verandert de kleur van de smiley op de hoofdpagina van mijndigitalebudgetmeter.be van oranje naar rood. Naast het driehoekje staat het saldo van het noodkrediet dat je nog kan gebruiken vooraleer je stroomafname (elektriciteit) wordt beperkt of je meter wordt afgeschakeld.
Wil je via sms of e-mail verwittigd worden wanneer je saldo minder dan 5 euro bedraagt? Stel je instellingen dan zo in op het Prepaid portaal. Lees hier hoe je dit doet.
Je kan je saldo raadplegen door te bellen naar het gratis nummer 0800 95 608. Hou je referentienummer bij de hand. Dit zijn de laatste 13 cijfers van het EAN-code op de sticker op je digitale meter. Vind je het referentienummer niet terug, bel ons dan even.
Heeft je commerciële energieleverancier je contract voor elektriciteit en/of aardgas opgezegd? Dan wordt Fluvius automatisch jouw ‘sociale leverancier’. Zo kan je toch nog energie gebruiken. Voor elektriciteit wordt Prepaid onmiddellijk voor jou geactiveerd. Dit is verplicht. Voor aardgas wordt Prepaid geactiveerd wanneer je ook bij Fluvius een betalingsachterstand hebt opgebouwd of wanneer je daar zelf voor kiest. Je betaalt dan de energie die je gaat gebruiken op voorhand.
Meer info op prepaid.fluvius.be.
Bij de ontwikkeling van de digitale meters waren de bescherming van je privacy en de beveiliging van je gegevens een topprioriteit. Alle signalen die vanuit de digitale meters vertrekken of erin aankomen gaan door een beveiligde ‘tunnel’ en zijn versleuteld. Er is ook een authenticatie nodig om cijfergegevens te kunnen koppelen aan je adresgegevens. De technologie die we daarvoor gebruiken is vergelijkbaar met die van de elektronische identiteitskaart of online bankieren. Zo zijn en blijven je gegevens bijzonder sterk beschermd.
078 35 35 34 (ma-vr 8 tot 20 uur, za 9 tot 13 uur)
- Vragen over jouw Prepaid-portaal (inloggegevens, voorkeurinstellingen aanpassen, algemene werking)
- Algemene vragen over de werking van je digitale meter
- Opvragen ‘gestructureerde mededeling’ voor cashbetaling bij postpunt of postkantoor Bpost
- Opvragen referentiecode
- Vragen over oplaadpunten
Prepaid-lijn
0800 95 608 (gratis)
- Je saldo raadplegen
- Info laatste betaling
- Raadplegen eventueel opgebouwde schuld
https://mijndigitalebudgetmeter.be
- Betaling uitvoeren
- Je saldo en verbruik raadplegen
- De aflossing van eerder opgebouwde schulden opvolgen
- Je persoonlijke gegevens nakijken of wijzigen
- Persoonlijke meldingen instellen
Activatie Prepaid
Heeft je commerciële leverancier het contract met jou verbroken (en vind je niet tijdig een andere leverancier); dan neemt Fluvius automatisch de levering van elektriciteit en/of aardgas over. Voor elektriciteit wordt Prepaid onmiddellijk voor jou geactiveerd. Dit is verplicht. Voor aardgas ontvang je van Fluvius maandelijks een tussentijdse factuur. Prepaid voor aardgas wordt geactiveerd:
- als je kiest om te betalen vóór gebruik
- als je schulden opbouwt bij Fluvius, want dan is Prepaid verplicht.
Na de plaatsing van de digitale meter activeren we de dienst Prepaid vanop afstand. We moeten eerst de nieuwe meter toevoegen in onze systemen. Dit kan tot 2 weken duren.
Geen zorgen, je valt niet zonder energie. Je ontvangt een startkrediet van €20. Dit krediet is niet gratis, maar betaal je automatisch terug via je betalingen.
Je zal een afrekening ontvangen voor je verbruik sinds je laatste (jaar)afrekening (of start van je contract) tot het moment van de activatie van Prepaid. Hierbij houden we rekening met de betalingen die je hebt uitgevoerd en ook met eventuele openstaande schulden.
Je krijgt toegang tot het Prepaid portaal. Via deze website kan je energie kopen. Om toegang te krijgen tot deze website heb je een gebruikersnaam en een wachtwoord nodig. Je ontvangt deze gegevens via e-mail of per brief.
Voer zo snel mogelijk een betaling uit! Lees hier hoe je dit doet.
Een technieker komt langs om je huidige budgetmeter(s) te vervangen door een digitale meter. We vervangen altijd tegelijkertijd de elektriciteits -en de gasmeter. Na de plaatsing van de digitale meter activeren we de dienst Prepaid vanop afstand. We moeten eerst de nieuwe meter toevoegen in onze systemen. Dit kan tot 2 weken duren.
Geen zorgen, je valt niet zonder energie. Je ontvangt een startkrediet van €20. Dit krediet is niet gratis, maar betaal je automatisch terug via je betalingen.
Je zal een afrekening ontvangen voor je verbruik sinds je laatste (jaar)afrekening (of start van je contract) tot het moment van de vervanging van de meter. Hierbij houden we rekening met de betalingen die je hebt uitgevoerd en ook met eventuele openstaande schulden.
Laat de activatie even op zich wachten, dan krijg je nog een tweede afrekening voor het verbruik van de periode tussen de vervanging en de activatie.
Je krijgt toegang tot prepaid portaal mijndigitalebudgetmeter.be. Via deze website kan je energie kopen. Om toegang te krijgen tot deze website heb je een gebruikersnaam en een wachtwoord nodig. Je ontvangt deze gegevens via e-mail of per brief.
Voer zo snel mogelijk een betaling uit! Lees hier hoe je dit doet.
Prepaid portaal
Zie je dit symbool op je elektriciteitsmeter? Dan heb je heb je geen elektriciteit meer. Dit kan twee oorzaken hebben: |
- Je meter is uitgeschakeld, omdat je saldo is opgebruikt. Of
- Je meter is uitgeschakeld omdat je het beperkt vermogen hebt overschreden.
Zie je dit symbool op je aardgasmeter? |
Dan heb je geen aardgas meer.
Lees hier wat je moet doen.
Verbruik en factuur
Jouw Prepaid saldo wordt elke dag aangepast op basis van jouw dagelijks verbruik. Dit verbruik is de energie die je werkelijk afneemt van het net. Enkel de energie die je verbruikt terwijl je zelf opwekt, wordt niet aangerekend. Op dat moment zal je saldo nauwelijks dalen. Voor de opgewekte energie die je niet hebt gebruikt en dus geïnjecteerd hebt op het net, ontvang je bij de sociale leverancier geen vergoeding. Dat kan alleen bij een commerciële leverancier.
Ja. Het sociaal tarief is ook geldig bij Prepaid.
Is je saldo volledig opgebruikt, maar komt een betaling wat ongelegen? Dan kan je je noodkrediet van € 115 (elektriciteit) of € 155 (aardgas) gebruiken. Gebruik je je noodkrediet, dan verandert de kleur van de smiley op je Prepaid-portaal van oranje naar rood. Je ziet ook hoeveel noodkrediet je nog hebt voor je energietoevoer afgesloten wordt.
Bij je volgende betaling vul je eerst je noodkrediet weer aan en dan je saldo. Zo staat je noodkrediet weer klaar als je het nog eens nodig hebt.
Bijvoorbeeld: je saldo staat op - € 20 (je hebt dus € 20 van je noodkrediet gebruikt). Doe je een betaling van € 50, dan vul je eerst de € 20 van je noodkrediet weer aan en komt de resterende € 30 bij je saldo.

Heb je ook het noodkrediet opgebruikt, dan wordt je stroom beperkt tot 10 ampère, op voorwaarde dat je daar recht op hebt. Je kan dan slechts een beperkt aantal elektrische toestellen tegelijk gebruiken, tot maximaal 2 300 watt. We brengen je hiervan op de hoogte via mail en/of sms als je hebt aangegeven dat je meldingen wilt ontvangen. |
Als het vermogen wordt begrensd, druk dan enkele malen op de geelgroene knop van je meter. Je ziet het onderstaande scherm op het display van je meter. Als je meer dan 10 ampère of 2 300 watt verbruikt, valt de stroom uit. |
- Gebruik geen toestellen die meer dan 2300 watt verbruiken.
- Gebruik toestellen die veel verbruiken alleen als het echt nodig is. Laat die dan ook niet te lang werken.
- Gebruik zo weinig mogelijk elektrische apparaten om te verwarmen.
- Gebruik zo weinig mogelijk toestellen op hetzelfde moment.
- Hou rekening met apparaten die altijd aanstaan, zoals een koelkast en diepvriezer.
- Hou rekening met ‘sluipverbruikers’, zoals een radio- of televisietoestel in stand-bymodus.
We geven het vermogen weer van de meest gebruikte huishoudtoestellen op onze pagina met tips.
Omdat het vermogen verschilt van merk tot merk, vermelden we het laagst en hoogst mogelijke vermogen. Je vindt het exacte vermogen op je toestel zelf.
Je voert betalingen uit tegen de prijs van dat ogenblik. Na je betaling zie je het bedrag in jouw Prepaid-portaal. Je kan de tarieven ook telefonisch opvragen via het gratis nummer 0800 95 608.
Je digitale meter voor elektriciteit werkt met dag- en nachttarief. Afhankelijk van waar je woont, geldt het dagtarief op weekdagen van 6 tot 21 uur of van 7 tot 22 uur. Het nachttarief is goedkoper en geldt tijdens de andere uren en in het weekend.
Meer info over het dag- en nachttarief vind je hier.
Tip: wil je weten hoe je energie kan besparen in jouw woning? Met een Prepaid heb je recht op een gratis energiescan. Er komt dan een energiedeskundige bij je langs om kamer per kamer te bekijken hoe je zuiniger kan omspringen met energie.
Vraag je gratis energiescan hier aan.
Let op: de tarieven voor elektriciteit en aardgas zijn goedkoper bij de commerciële leveranciers. Daarom sluit je het best zo snel mogelijk opnieuw een contract af met een commerciële leverancier. Enige voorwaarde is dat je geen schulden meer hebt bij Fluvius. Je vindt een overzicht van alle commerciële leveranciers op www.vreg.be. Daar kan je ook de V-test doen om de goedkoopste energieleverancier te vinden. Geen internet? Bel de Vlaamse infolijn op het nummer 1700.
Wanneer je je energiefacturen ontvangt van Fluvius en Fluvius dus jouw sociale leverancier is, dan wordt het standaard tarief aangerekend. Ben je een beschermde klant? Dan heb je recht op het sociaal tarief.
Zodra je beschikbare saldo minder dan 5 euro bedraagt, verandert de kleur van de smiley op de overzichtspagina van mijndigitalebudgetmeter.be van groen naar oranje. Er verschijnt ook een boodschap over het noodkrediet.
Heb je aangegeven dat je meldingen wilt ontvangen, dan brengen we je hierover via mail en/of sms op de hoogte.
