Hoe vraag ik het sociaal tarief aan?
Behoor je tot categorie 1, 2A, 2B, 2C, 3 of 4? Het sociaal tarief wordt meestal automatisch toegekend.
Gebeurt de toekenning niet automatisch? Dan heeft jouw energieleverancier een papieren attest nodig.
Afhankelijk van de categorie waartoe je behoort, vraag je het attest aan één van de volgende bevoegde sociale instellingen:
- het plaatselijke OCMW
- de FOD Sociale Zekerheid, Algemene Directie Personen met een handicap
- het Agentschap Zorg en Gezondheid (Zorgkas enkel in Vlaanderen)
- de Federale Pensioendienst
- IRISCARE
- AVIQ
Wanneer je sinds kort tot een bepaalde categorie behoort, kan het even duren voordat je het sociaal tarief kan genieten. Het feit dat je rechthebbende bent, wordt niet onmiddellijk doorgegeven aan je energieleverancier. Energieleveranciers krijgen deze informatie automatisch om de drie maanden. Het recht op het sociaal tarief gaat altijd in op de eerste dag van het trimester waarin is beslist dat je tot een categorie van rechthebbenden behoort. Deze beslissingsdatum komt ongeveer overeen met de datum waarop je voor het eerst een tegemoetkoming hebt ontvangen.
De mogelijke startdata van het recht zijn dus 1 januari, 1 april, 1 juli of 1 oktober, en de einddatum is altijd 31 december van het lopende jaar.
Voorbeeld:
- Datum attest: 10 september 2023
- Ingangsdatum recht sociaal statuut: 15 mei 2023
- Toepassing sociaal tarief: van 1 april 2023 tot en met 31 december 2023
Heb je het volgende jaar nog altijd recht op het sociaal tarief? Dan krijg je het meestal automatisch. Krijg je op een bepaald moment geen uitkering of tegemoetkoming meer? Dan heb je op 1 januari van het volgende jaar geen recht meer op het sociaal tarief. Fluvius rekent dan automatisch het standaardtarief aan.
Wanneer je klant bent bij sociale leverancier Fluvius voor elektriciteit en/of aardgas, rekenen we het standaardtarief aan. De overheid legt dit tarief vast. Het is iets duurder dan de gemiddelde tarieven van de commerciële energieleveranciers. Bekijk het standaardtarief van Fluvius.
Ben je een beschermde klant? Dan heb je recht op het sociaal tarief. Het sociaal tarief wordt niet altijd automatisch toegekend. Soms heeft je energieleverancier een papieren attest nodig.
Dat je recht hebt op het sociaal tarief, wordt niet onmiddellijk doorgegeven aan Fluvius. Fluvius krijgt deze informatie automatisch om de drie maanden. De mogelijke startdata zijn 1 januari, 1 april, 1 juli of 1 oktober.
Bij een automatische toekenning of intrekking van het sociaal tarief krijg je een brief van Fluvius.
Wanneer je verhuist, wordt jouw recht op het sociaal tarief niet onmiddellijk doorgegeven aan je energieleverancier. Deze informatie wordt elke drie maanden automatisch aan je energieleverancier bezorgd.
Opgelet!
Een verhuizing is pas officieel wanneer de wijkagent is langsgekomen en wanneer jouw identiteitskaart is aangepast.
Bij de overstap naar een andere leverancier wordt jouw recht op het sociaal tarief niet onmiddellijk doorgegeven aan de nieuwe energieleverancier. Deze informatie wordt elke drie maanden automatisch aan je nieuwe energieleverancier bezorgd.
Als huurder van een sociaal appartement kan je de eigenaar of beheerder van het gebouw vragen of het sociaal tarief van toepassing is. De eigenaar of beheerder sluit het contract met de energieleverancier en dient de aanvraag voor het sociaal tarief in.