Hoe werkt mijn digitale meter voor elektriciteit?
Dit is hoe je digitale meter voor elektriciteit werkt.
Wat is een digitale meter?
Sinds 1 juli 2019 plaatst Fluvius alleen nog digitale meters. Zo zijn we zeker dat we de juiste gegevens gebruiken om je energieverbruik te meten. Wordt Fluvius automatisch jouw leverancier omdat je een betalingsachterstand hebt? Dan plaatsen we jouw digitale meter gratis.
Hoe ziet je digitale meter eruit?
Bedieningsknop schermDruk op deze knop om de informatie op je scherm te bekijken (zie ‘Welke info vind je op je scherm?’ ) |
|
Controle lampjeHoe sneller dit lampje knippert, hoe meer elektriciteit je verbruikt. |
|
VerzegelingDe meter is verzegeld voor je eigen veiligheid. Zegels verbreken is verboden. |
|
GebruikerspoortenAchter dit dekseltje zitten je gebruikerspoorten. Daar kan je slimme toepassingen aan je meter koppelen. |
Welke info vind je op je scherm?
Op het scherm van je digitale meter vind je heel wat informatie. Druk op de bedieningsknop om naar de volgende optie te gaan.
Meterstand afname dagtariefHier zie je hoeveel elektriciteit je verbruikte tegen dagtarief. |
|
Meterstand afname nachttarief*Hier zie je hoeveel elektriciteit je verbruikte tegen nachttarief. |
Produceer je zelf elektriciteit (bv. met zonnepanelen) die je niet helemaal verbruikt? Die energie injecteer je in het net in ruil voor een vermindering van je kosten. Hier lees je meer over de injectie van energie.
Ook de informatie over injectie vind je terug op je digitale meter.
Meterstand injectie dagtariefHier zie je hoeveel elektriciteit je injecteerde tegen dagtarief. |
|
Meterstand injectie nachttarief*Hier zie je hoeveel elektriciteit je injecteerde tegen nachttarief. |
*Het telwerk van de digitale meter telt altijd volgens dag- en nachttarief. Als je enkelvoudig uurtarief hebt, tellen we achteraf beide meterstanden op. Je kan je totale afname en injectie ook raadplegen via de display 1.8.0 en 2.8.0. De uren waarop we overschakelen tussen dag- en nachttarief verschillen volgens je woonplaats. Surf naar www.fluvius.be voor meer info.
Wat als je digitale meter uitvalt?

Zie je het bovenstaande scherm op je digitale meter? Dan heb je geen elektriciteit meer. Dat kan 2 oorzaken hebben:
- Je saldo is opgebruikt
- Controleer je saldo via je Prepaid portaal of bel naar 0800 95 608.
Tip: stel je meldingen in om een sms en/of e-mail te krijgen bij een laag saldo. Lees meer over deze instelling. - Is je saldo negatief? Doe dan meteen een betaling. Meer info over betalen.
- Betaald? Druk 10 seconden op de geelgroene knop om je meter weer in te schakelen.
- Controleer je saldo via je Prepaid portaal of bel naar 0800 95 608.
- Je hebt je beperkt vermogen overschreden
- Ga na of je met beperkt vermogen verbruikt via je Prepaid portaal of bel naar 0800 95 608. Meer info over het beperkt vermogen.
Tip: stel sms-meldingen in om een bericht te krijgen als je overschakelt naar het beperkt vermogen. Lees meer over deze instelling. - Verbruik je met beperkt vermogen? Schakel dan enkele elektrische toestellen uit.
Tip: welke toestellen verbruiken het meest? Je leest het hier. - Druk 10 seconden op de geelgroene knop om je meter weer in te schakelen.
- Ga na of je met beperkt vermogen verbruikt via je Prepaid portaal of bel naar 0800 95 608. Meer info over het beperkt vermogen.
Werkt je digitale meter nog altijd niet? Bel ons!
078 35 35 34 - algemeen nummer (ma-vr 8-20 uur, za 9-13 uur)
078 35 35 00 - buiten de kantooruren